
Από Τους Skywalker Στους Brasso
ΥΛΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ANDOR
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ “ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΝΔΡΩΝ”
1. Η “Θεωρία των Μεγάλων Ανδρών” και η λειτουργία της
Η ιδέα ότι την Ιστορία τη γράφουν “σπουδαίοι άνδρες” (great men) , ήρωες, στρατηγοί, ιδιοφυΐες, είναι θεμέλιο της αστικής ιστοριογραφίας. Η λειτουργία της είναι ιδεολογική: αποκρύπτει τις υλικές συνθήκες, αποπολιτικοποιεί τον λαό, καλλιεργεί την ανάθεση και τον ηρωολαγνικό παθητισμό. Ο Μαρξ έγραφε: “Η Ιστορία δεν κάνει τίποτα… Είναι ο άνθρωπος, ο πραγματικά ζωντανός, που κάνει την ιστορία” (Μαρξ, *Η Αγία Οικογένεια, 1845). Η Ιστορία παρουσιάζεται ως αποτέλεσμα προσωπικών αρετών, ηγετικών αποφάσεων και μοναδικών ταλέντων, ενώ στην πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα κοινωνικών αντιφάσεων, παραγωγικών σχέσεων, μαζικών μετατοπίσεων και ταξικών συγκρούσεων.
(Αυτή τη σειρά την έβγαλε η Ντίσνεϊ)
2. Το Andor ως υλιστική σπουδή στην επαναστατική υποκειμενικότητα
Η σειρά Andor δεν αναπαράγει την “Great Man Theory”. Αντίθετα, την αποδομεί. Ο κεντρικός ήρωας, Cassian, δεν είναι ούτε ηγέτης, ούτε μεσσίας, ούτε “εκλεκτός”. Είναι εκπρόσωπος μιας ευρύτερης διεργασίας: της πολιτικής ριζοσπαστικοποίησης ενός καταπιεσμένου ανθρώπου με βάση τις υλικές του εμπειρίες. Όπως γράφει η Ρόζα Λούξεμπουργκ: “Η επανάσταση δεν επινοείται, ξεσπά όταν ωριμάσουν οι αντικειμενικοί όροι. Η συνείδηση και η δράση των μαζών είναι ο αποφασιστικός παράγοντας.” (*Μαζική Απεργία, 1906).
Οι πραγματικοί παράγοντες της Ιστορίας εδώ είναι:
– Η “εργατική τάξη” της Narkina 5, που οργανώνεται μέσα από την αναγκαιότητα.
– Οι κάτοικοι του Ferrix, που θυμούνται, θρηνούν, θυσιάζουν/θυσιάζονται και εξεγείρονται.
– Οι γυναίκες (Maarva, Bix, Kleya), που συγκροτούν δίκτυα, λόγο, φροντίδα και αντίσταση.
– Οι αφανείς, “μικροί”, χωρίς ονομασία ή παρελθόν, που πράττουν ιστορικά.
(Αλήθεια τώρα, τί φάση;)
3. Υλικές συνθήκες και μηχανισμοί καταπίεσης
Η Αυτοκρατορία δεν καταρρέει από κάποιον “ήρωα”, αλλά από την αποτυχία της να διαχειριστεί τις ίδιες της τις αντιφάσεις:
-Καταναγκαστική εργασία χωρίς προοπτική (Narkina 5).
-Καταστολή χωρίς καν κοινωνικά προσχήματα (Ferrix, Gorman).
-Γραφειοκρατικοί μηχανισμοί ελέγχου που χάνουν την επαφή με την κοινωνία γενικότερα (ISB).
Όπως σημείωνε ο Λένιν: “Δεν υπάρχει επανάσταση χωρίς κρίση της εξουσίας και χωρίς κρίση στους από πάνω και από κάτω.” (*Δύο τακτικές της σοσιαλδημοκρατίας, 1905). Το Andor μας δείχνει ότι η εξέγερση δεν είναι στιγμιαία: είναι συσσωρευτικό αποτέλεσμα εκμετάλλευσης, πένθους και εμπειρίας.
(Είναι παράλογο.)
4. Η ριζοσπαστικοποίηση ως ιστορικό καθήκον
Ο Cassian δεν αλλάζει επειδή “εμπνέεται” από κάποιον ήρωα. Αλλάζει επειδή:
– Φυλακίζεται αυθαίρετα, όχι για όσα έκανε, αλλά ενώ ήταν τουρίστας.
– Βιώνει την απώλεια της μητέρας του εν μέσω κρατικής καταστολής.
– Βλέπει τη συνέργεια της απάθειας με την τυραννία.
Η επαναστατικοποίησή του είναι προλεταριακή: δεν είναι ιδεολογική διακήρυξη, αλλά ανάγκη. Όπως έγραφε ο Στάλιν: “Η επαναστατική συνείδηση δεν είναι δώρο, είναι προϊόν της ταξικής πάλης και της πολιτικής οργάνωσης.” (*Ο Μαρξισμός και το Εθνικό Ζήτημα, 1913).
(Ρε, Ντίσνεϊ, μας δουλεύεις;)
5. Η πράξη ως ιστορικός παράγοντας
Η ιστορία της εξέγερσης δεν γράφεται με φωτόσπαθα. Γράφεται:
– Με σταθερό βήμα απέναντι στις δυνάμεις καταστολής
– Με μια ταφόπλακα που μιλάει
– Με τη σιωπηρή συλλογική απόφαση για αντίσταση
– Με τα σώματα που πέφτουν, και τις σιωπές που γίνονται κρότος.
Ο Άρης Βελουχιώτης είχε πει: “Την ελευθερία δεν τη φέρνουν τα λόγια, τη φέρνουν τα καριοφίλια του λαού.” (*Ομιλία στο Μονοδένδρι, 1944).
(Εγώ πάντως πειρατικό το είδα, δε σε πληρώνω.)
6. Συμπεράσματα
Το Andor λειτουργεί ως υλιστικό αντίβαρο στο κυρίαρχο αφήγημα του Star Wars. Δείχνει ότι:
– Η Ιστορία είναι διαδικασία
– Οι εξεγέρσεις είναι κοινωνικά προϊόντα
– Και οι λαοί δεν περιμένουν “εκλεκτούς”, αλλά δρουν όταν η αναγκαιότητα τους ωθεί να μετατραπούν, από αντικείμενα, σε υποκείμενα της Ιστορίας.
(Κι εσείς, μην πληρώσετε για να το δείτε. Κάντε ότι θα έκανε κι ο Cassian, ή η Kleya.)
Η Αυτοκρατορία δεν θα πέσει από το χέρι ενός Jedi.
Θα πέσει, και θα πέφτει πάντα, γιατί γίνεται ανυπόφορη για όσους κουβαλούν την Ιστορία στην πλάτη τους.
Credits για την εικόνα στο thumbnail