Γοτθική Λογοτεχνία

Πολλοί από εμάς γνωρίζουμε λίγο-πολύ τον όρο γκόθικ (γοτθικό) που μπορεί να εφαρμοστεί στην αρχιτεκτονική, στη λογοτεχνία, στη μουσική καθώς και στην τάση Goth.

Αλλά στο σημερινό άρθρο θα ήθελα να επικεντρωθώ στη γοτθική λογοτεχνία και στο από πού προήλθε ο όρος.

Γοτθική ΛογοτεχνίαΠροέλευση: Οι Γότθοι ήταν ένα γερμανικό φύλο που μιλούσαν την γοτ(θ)ική γλώσσα και οι οποίοι έπαιξαν ένα σημαντικό ρόλο στην πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Για πολλά χρόνια οι Ιταλοί τους έβλεπαν ως βάρβαρους.
 Ο Ιταλός ζωγράφος και αρχιτέκτονας Giorgio Vasari στο βιβλίο του Vite (1550) χαρακτηρίζει υποτιμητικώς τα αρχιτεκτονικά στοιχεία που δεν είναι αμιγώς κλασσικά, δηλαδή τα βάρβαρα-γερμανικά-γοτθικά. Τα κτίρια μ’ αυτά τα στοιχεία σιγά-σιγά θα χαρακτηρίζονται ως γοτθικά, με κύριά τους χαρακτηριστικά τα μεγάλα παράθυρα, τα μυτερά καμπαναριά,  τις επιβλητικές προσόψεις και άλλα. Αντιπροσωπευτικά γοτθικά κτίρια είναι κυρίως καθεδρικοί ναοί, όπως η Παναγία των Παρισίων, ο Καθεδρικός Ναός της Φλωρεντίας, ο Καθεδρικός Ναός της Κολωνίας και άλλοι.

Γοτθική ΛογοτεχνίαΑρχικά Στάδια: Η γοτθική λογοτεχνία άρχισε βασικά να διαδραματίζεται γύρω από ερείπια και κοντά σε γοτθικά κτίρια. Ο Άγγλος συγγραφέας Horace Walpole ήθελε να φτιάξει ένα αμάλγαμα που αποτελείτο από τη μία από τα φαντασιώδη μεσαιωνικά ρομάντζα του παρελθόντος και από την άλλη από τα μυθιστορήματα αυστηρού ρεαλισμού της εποχής του. Και έτσι έγραψε το The Castle of Otranto (1764) που χαρακτηρίζεται ως το πρώτο γοτθικό μυθιστόρημα. Μετά ακολούθησαν o επίσης Άγγλος Matthew Lewis με το The Monk (1796), η Αγγλίδα Ann Radcliffe με το The Mysteries of Udolpho (1794),  η Mary Shelley με το Frankenstein (1818), και τέλος ο Melmoth the Wanderer (1820) του Charles Maturin. Όλα αυτά τα πρώιμα γοτθικά (ρομαντικά) μυθιστορήματα είχαν στοιχεία μυστηρίου (γοτθικά ερείπια), υπερφυσικού (φαντάσματα), προγονικές κατάρες, την τρέλα κ.α.

Ανάπτυξη: Στη Βικτωριανή εποχή η γοτθική λογοτεχνία δεν Γοτθική Λογοτεχνίαείχε μόνο τα βασικά στοιχεία που προαναφέρθηκαν, αλλά επίσης στοιχεία ψυχολογίας και ηθικής, όπως στο Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886) του  Robert Louis Stevenson, καταδικασμένη αγάπη, όπως στο Wuthering Heights (1847) το μοναδικό βιβλίο της Emily Brontë, ή συνδυασμό γοτθικής αρχιτεκτονικής και τρέλας, όπως στο Jane Eyre (1847) της Charlotte Brontë. Αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι και το Dracula (1897) του Bram Stoker από τα τελευταία αμιγώς γοτθικά μυθιστορήματα,  όπως και αρκετές ιστορίες του Αμερικανού Edgar Allan Poe, με πιο σημαντικές το The Fall of the House of Usher (1839) , The Oval Portrait (1842) (το οποίο φέρεται ως κύρια πηγή επιρροής για το The 3ePicture of Dorian Gray (1891) του Oscar Wilde), και το The Pit and the Pendulum (1842). Ο Poe υπήρξε κύρια επιρροή του H. P. Lovecraft, ο οποίος εισήγαγε νέα είδη τρόμου μη-ανθρώπινου [The Call of Cthulhu (1928)],  και ο οποίος με τη σειρά του επηρέασε τον βασιλιά του τρόμου Stephen King, του οποίου βιβλία με γοτθικά χαρακτηριστικά είναι το Salem’s Lot (1975) και το Τhe Shining (1977).

Μιας και φτάσαμε στο (σχετικό) σήμερα, εδώ θα σταματήσω γιατί αν συνεχίσω η λίστα είναι ατέλειωτη και θα μας κρατήσει εδώ μέχρι το επόμενο Halloween!

About The Author

Risky Oak
Κατοικεί με το σώμα στην Κύπρο και το μυαλό του στον κόσμο του βιβλίου που διαβάζει τη συγκεκριμένη στιγμή. Η νόμιμη γυναίκα του είναι η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας και η ερωμένη του η συγγραφή διηγημάτων, ποιημάτων, θεατρικών και ατέλειωτων-μισοτέλειωτων μυθιστορημάτων. Έκδωσε μέχρι στιγμής 3 ποιητικές συλλογές και ελπίζει να μην έχει την τύχη της Βάνας Καρούλου Λέκκα. «Και κουβέντα για τις πευκοβελόνες!»
  • Αγαπημένη ταινίες: Ninth Gate, Alien (το 1ο), Seven, Basic Instinct (το 1ο), The Dark Knight, Scarface, The Shining,  κλπ. κλπ. κλπ.
  • Αγαπημένοι Συγγραφείς: Εκτός από J. R. R. Tolkien: οι Orhan Pamuk, Michael Crichton (Jurassic Park), Stephen King, J.K. Rowling, Adam Nevil, και η λίστα τελειωμό δεν έχει. 
  • Παιδικός Ήρωας: Mr. Bean. . . Προς τι ο γέλωτας;;
  • Αγαπημένο ΖώοΛατρεύει τα σκυλιά, προτιμά τα γατιά (που δεν γαυγίζουν) αλλά θα ήθελε στην άλλη του ζωή να είναι γιγάντια χελώνα των Γκαλαπάγκος για να έχει μπροστά του άλλα 193 χρόνια ζωής για να διαβάζει.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments