Χωρίς Αγάπη – Κριτική
Το νέο φιλμ του Ρώσου Andrey Zvyagintsev, το οποίο διαγωνίσθηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ των Καννών κερδίζοντας το Βραβείο της Επιτροπής, έκανε την πανελλήνια πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.
Το έργο ξεκινάει σαν ένα δράμα χαμηλών τόνων, με το πρωταγωνιστικό ζευγάρι να βρίσκεται σε διαδικασίες χωρισμού. Η μητέρα ξεναγεί νέους πιθανούς αγοραστές στο σπίτι, καθώς προσπαθεί να χωρίσει τα τελευταία κοινά περιουσιακά στοιχεία. Ο πατέρας περιμένει δεύτερο παιδί από άλλη γυναίκα. Έτσι, το μόνο που μένει να τακτοποιήσουν πριν το οριστικό τέλος, είναι η κηδεμονία του μικρού γιου τους. Όμως κανένας από τους δύο δεν έχει χώρο για αυτόν στην νέα του ζωή. Καθημερινά αναλώνονται σε ένα ατελείωτο πινγκ-πονγκ παραπόνων και επίρριψης ευθυνών, με το παιδί δυστυχώς να είναι έρμαιο των τσακωμών και των αποφάσεων τους. Μην αντέχοντας αυτή τη κατάσταση – και μετά από μία πολύ δυνατή σκηνή στην αρχή της ταινίας, που δεν θα σας αποκαλύψουμε – μια μέρα ο γιος τους αποφασίζει να μην ξαναγυρίσει σπίτι.
Ο Andrey Zvyagintsev ισορροπεί με μαεστρία ανάμεσα στο οικογενειακό δράμα και στο αστυνομικό θρίλερ, ενώ ταυτόχρονα κάνει ένα κοινωνικό σχόλιο πάνω στη σημερινή πραγματικότητα. Με μια εκπληκτική – αργής ροής αλλά μεγάλης έντασης – σκηνοθεσία, ο Zvyagintsev επιλέγει τι, πώς και πότε θα φανερώσει κάτι νέο από την πλοκή της ταινίας στον θεατή, έτσι ώστε να τον κρατάει συνεχώς σε μια κατάσταση άγνοιας και αγωνίας. Εάν προσθέσεις σε αυτό την γκρίζα φωτογραφία, με την απουσία έντονων χρωμάτων σε πλήρη αρμονία με τη ζωή “χωρίς αγάπη” των πρωταγωνιστών, και τις δυνατές ερμηνείες των ηθοποιών, εύκολα μπορούμε να μιλήσουμε για την καλύτερη ταινία του φετινού φεστιβάλ μέχρι στιγμής, η οποία σίγουρα θα φιγουράρει σε αρκετές λίστες με τις καλύτερες ταινίες της χρόνιας.
Η ταινία προβλήθηκε στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.
Περισσότερες πληροφορίες για τη φετινή διοργάνωση εδώ και στο www.aiff.gr.
Η ταινία κυκλοφορεί στις ελληνικές αίθουσες στις 19 Οκτωβρίου.