Σκοτεινές Επιθυμίες – review
Πιάνοντας στα χέρια μου το πρώτο μυθιστόρημα της Κύπριας Άντας Αντρέου, που αρχικά δημοσιευόταν σε συνέχειες στη γνωστή συγγραφική-αναγνωστική πλατφόρμα wattpad, είχα τρομάξει από τις πολυάριθμες σελίδες του, σελίδες που ξεπερνάνε τις 800. Πρόκειται για ερωτική ιστορία, οπότε, ο όγκος του μου φάνηκε υπερβολικός. Αυτό άλλαξε όμως σύντομα κι αφού ξεκίνησα την ιστορία, που κύλησε αβίαστα παρά τις πολλές διαφορετικές αφηγήσεις των τριών βασικών πρωταγωνιστών της.
Η Άντα Αλιβιζάτου είναι μία μικροκαμωμένη 19χρονη, ανεξάρτητη και δυναμική κοπέλα, που σπουδάζει σχέδιο μόδας, είναι παθιασμένη με το επάγγελμα που έχει επιλέξει να ακολουθήσει και που η ευαισθησία της κρύβεται καλά πίσω από ένα γεγονός που σημάδεψε την εφηβεία της και διαμόρφωσε σημαντικά την υπάρχουσα συμπεριφορά της. Ο Δημήτρης Ελευθεριάδης από την άλλη είναι ένας αλαζονικός και γοητευτικά σκοτεινός τύπος, που δεν δέχεται το όχι για απάντηση, μισεί τις δεσμεύσεις, σπουδάζει μουσική, διατηρεί ροκ συγκρότημα, ζει σε ένα διαμέρισμα στα Εξάρχεια και έχει υιοθετήσει τον ροκ τρόπο ζωής που τον εκφράζει και τον διεγείρει. Αυτοί είναι οι δύο βασικοί ήρωες του βιβλίου, που η γνωριμία τους σε ένα πάρτι θα γίνει η αφορμή, όχι απλά να έρθουν σε επαφή δύο αντιφατικοί εκ πρώτης όψεως χαρακτήρες, καθοδηγούμενοι αρχικά από μία έντονη σαρκική έλξη, αλλά και μέσω της διαμορφωθείσας μεταξύ τους σχέσης να οδηγηθούν προς την αυτογνωσία, γνωρίζοντας στοιχεία του χαρακτήρα τους βαθιά κρυμμένα και επαναφέροντας στο φως μυστικά και κακοφορμισμένες πληγές του παρελθόντος, οδηγώντας τους σταδιακά στην αποδοχή και στη λύτρωση που αυτή φέρνει.
Βέβαια ανάμεσα σε αυτό το δίδυμο έρχεται να προστεθεί ένας ακόμη ήρωας, ο Άγγελος Ανδρεάδης, που αν και τα δικά του κεφάλαια είναι λιγότερα, είναι εξίσου σημαντικός και καθόλου τυχαία δεν είναι η δική του συμμετοχή στην ιστορία, καθ’ ότι είναι απαραίτητος για την πολυπόθητη ισορροπία στη νέα πραγματικότητα που υφίσταται η ζωή της Άντας. Εκείνος σπουδάζει ντι τζέι στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, έχει σχέση με μία Ελληνίδα με την οποία και συγκατοικεί, ενώ διχάζεται ανάμεσα σε μία επαγγελματική αποκατάσταση στο εξωτερικό με καλύτερες προοπτικές εργασίας, είτε σε μία επιστροφή στα πάτρια εδάφη και στην οικογένειά του, που του έχει λείψει. Μία διπλή παρεξήγηση θα γίνει η αφορμή για να γνωριστεί ο Άγγελος με την Άντα σε μία περίεργη καμπή της ζωής τους και να αναπτυχθεί μία ιδιότυπη φιλική μεταξύ τους σχέση.
Από την αρχή της ιστορίας αυτό που γίνεται γνωστό στον αναγνώστη είναι ο διαχωρισμός των κεφαλαίων που γνωστοποιεί τον ήρωα εκείνο που από την δική του μεριά κυλάει κάθε φορά η αφήγηση, αλλά αυτό δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο στην σύγχρονη ερωτική λογοτεχνία, δηλαδή οι διαφορετικές οπτικές γωνίες και σκέψεις των ηρώων. Η διαφορά εναπόκειται στο γεγονός ότι κάθε φορά διαβάζουμε το ίδιο κεφάλαιο υπό το ιδιαίτερο και διαφορετικό πρίσμα του εκάστοτε ήρωα. Αυτό είναι ένα στοιχείο που, διαβάζοντάς το κάποιος, θα τον ξενίσει και θα το θεωρήσει περιττό, με μία σημαντική διαφορά. Οι χαρακτήρες της Άντας είναι τόσο πολύπλοκοι, προβληματικοί μέσα στην ιδιαιτερότητά τους και εξαιρετικά σκιαγραφημένοι, που η δική τους ματιά σε γεγονότα και καταστάσεις του βιβλίου, δίνουν μία καινούργια οπτική σε ένα κοινό συμβάν, σε μία κοινή εμπειρία, που κάτι που ίσως γνωρίσαμε λίγο πιο πριν, να αποκτά εκ νέου το ενδιαφέρον μέσα από τη διαφορετικότητα που επιφέρει η προσωπική τους τριβή.
Είναι τρεις χαρακτήρες, που αν και είναι ρεαλιστικοί, σύγχρονοι και συμβαδίζουν απόλυτα με την ηλικία τους, εντούτοις, επειδή ακριβώς δεν είναι ιδανικά γραμμένοι και παρά το ότι είτε σπουδάζουν, ερωτεύονται, ζουν σε γνωστά δικά μας μέρη κι ο τρόπος που εκφράζονται μάς είναι οικείος, δυσκολεύεσαι να ταυτιστείς, αλλά προσωπικά δεν θεωρώ πως είναι αυτό το ζητούμενο σε μία ιστορία. Για εμένα το ζητούμενο είναι οι χαρακτήρες να φαντάζουν αληθινοί και οι πράξεις τους να συμβαδίζουν με τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, αλλά και οι όποιες εναλλαγές παρατηρούνται να δικαιολογούνται επαρκώς από την πορεία που έχουν διανύσει έως τότε οι πρωταγωνιστές μες στο κείμενο, κάτι που πιστεύω ότι επιτυγχάνεται στη συγκεκριμένη ιστορία.
Από την άλλη η γλώσσα του κειμένου είναι σύγχρονη, τολμηρή, ωμή, κοινώς απενεχοποιημένη. Η συγγραφέας δεν φοβάται να γράψει τα πράγματα όπως είναι, χρησιμοποιώντας λέξεις που ναι μεν χρησιμοποιούμε πολλάκις στην καθημερινότητά μας και στον προφορικό λόγο, αλλά που όταν τις βλέπουμε γραπτώς, πολλές φορές σοκαριζόμαστε, ακόμη και όταν γνωρίζουμε ότι διαβάζουμε ερωτική λογοτεχνία, παρά που και σε αυτό το είδος δεν είναι λίγοι οι αναγνώστες εκείνοι που προτιμούν τις πιο συγκαλυμμένες εκφράσεις. Το γεγονός αυτό εμένα σαν αναγνώστρια δεν με πείραξε, γιατί η αίσθησή μου καθ’όλη τη διάρκεια του βιβλίου, αντικατόπτριζε σαφέστατα τον χαρακτήρα του κειμένου, κάνοντάς το αληθοφανές και δίνοντάς του ζωντάνια, κι επίσης δεν μου φάνηκε ότι η δημιουργός το κάνει εσκεμμένα για να σοκάρει ή να προκαλέσει, γεγονός που σε αντίθετη περίπτωση θα φάνταζε παράταιρο και θα καθιστούσε την ανάγνωση αδύνατη.
Εν κατακλείδει οι “Σκοτεινές Επιθυμίες” είναι μία φρέσκια ελληνική πρόταση στην ερωτική λογοτεχνία, ένα πλήρως απενεχοποιημένο ανάγνωσμα, που το απολαμβάνεις χωρίς προκαταλήψεις και σίγουρα σε όλη τη διάρκειά του διασκεδάζεις και περνάς καλά μαζί του, ενώ μπορείς να το απολαύσεις με τη συνοδεία μουσικής, καθώς δεν είναι λίγες οι μουσικές αναφορές στο κείμενο που σίγουρα θα μπεις στη διαδικασία να ακούσεις και να συνοδεύσεις με αυτές την ανάγνωσή του. Κι αυτό είναι μονάχα το πρώτο μέρος, καθώς έχουν δρομολογηθεί δύο ακόμη.