10 Κινηματογραφικές Αφίσες Που Βασίζονται Σε Άλλες Κινηματογραφικές Αφίσες

Οι καλές κινηματογραφικές αφίσες σπανίζουν στις μέρες μας. Κυρίως γιατί οι εταιρείες προώθησης των ταινιών προτιμούν την πεπατημένη για τον σχεδιασμό των αφισών, παρά να πάρουν πρωτότυπες, πιο καλλιτεχνικές οδούς. Και γι’ αυτό υπάρχουν πάρα πολλές αφίσες που μοιάζουν μεταξύ τους είτε στο στήσιμο είτε χρωματικά. Υπάρχουν, όμως, και οι αφίσες εκείνες που βασίζονται πάνω σε προηγούμενες αφίσες· όχι για να αντιγράψουν, αλλά για να αποτίσουν φόρο τιμής στην προϋπάρχουσα ταινία. Παρακάτω ακολουθούν 10 παραδείγματα:

 

1. STAR TREK: THE MOTION PICTURE (1979) / STAR TREK BEYOND (2016)


Η ταινία Star Trek Beyond κυκλοφόρησε σε μια σημαδιακή χρονιά για τον κόσμο του Star Trek. Το 2016 γιορτάστηκε η 50ή Επέτειος του σύμπαντος του Star Trek (το πρώτο επεισόδιο προβλήθηκε το 1966), οπότε μία από τις αφίσες που σχεδιάστηκαν για την ταινία αποτίει φόρο τιμής στην αφίσα της πρώτης κινηματογραφικής ταινίας Star Trek: The Motion Picture (η οποία βέβαια κυκλοφόρησε το 1979).

2. STAR WARS (1977) / STAR WARS EPISODE VIII: THE LAST JEDI (2017)


Για τον ίδιο λόγο σχεδιάστηκε και αυτή η αφίσα του άλλου διάσημου διαστημικού saga. Το όγδοο επεισόδιο της γνωστής σειράς ταινιών κυκλοφόρησε το 2017, την χρονιά της 40ής επετείου του κόσμου του Star Wars (πρώτη ταινία το 1977). Η αφίσα δεν είναι άμεση αντιγραφή της αρχίκης (όπως στην προηγούμενη περίπτωση), αλλά η επιρροή είναι εμφανής.

3. LA BELLE ET LA BÊTE (1946 / 2014)


Η Πεντάμορφη και το Τέρας είναι ένα από τα πιο γνωστά παραμύθια και ανά τα χρόνια έχουμε δει διάφορες κινηματογραφικές εκδοχές. Η πρώτη φορά που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο ήταν το 1946 σε σκηνοθεσία του Γάλλου ποιητή και σκηνοθέτη Jean Cocteau. Από τότε έχουν υπάρξει πολλές άλλες ταινίες (και οι πιο γνωστές της Disney), όμως μόλις το 2014 έγινε ξανά απόπειρα να γυριστεί η συγκεκριμένη ιστορία στα Γαλλικά. Παρόλο που η ιστορία είναι διαφορετική, με αρκετές σεναριακές προσθήκες, το πνεύμα της παραμένει το ίδιο. Και παρά την οπτική διαφοροποίηση των δύο ταινιών, μπορούμε να δούμε στις αφίσες τους πως η νέα ταινία δεν ξεχνά την ύπαρξη της παλιάς.

4. MAGNIFICENT 7 (1960) / THE HATEFUL 8 (2015)


O Saul Bass ήταν ένας από τους πιο εμβληματικούς κινηματογραφικούς γραφίστες όλων των εποχών. Το αφαιρετικό/στιλιζαρισμένο του ύφος έχει αφήσει εποχή, αφήνοντας στην ιστορία κινηματογραφικές αφίσες-έργα τέχνης. Οι χαρακτηριστικότερες αφίσες του είναι αυτή των «Anatomy of a Murder» και «The Man with the Golden Arm», ενώ σημαντική δουλειά του αποτελεί κι ο σχεδιασμός των τίτλων αρχής του -κλασικού πλέον- «Ψυχώ».
Η ταινία «Magnificent 7» του John Sturges αποτελεί ένα western remake της ιαπωνικής ταινίας «7 Samurai» του Akira Kurosawa. Ο σχεδιασμός της αφίσας του Saul Bass είναι βαθιά επηρεασμένος από την ιαπωνική παράδοση.
O Quentin Tarantino είναι γνωστός για την αναφορικότητα των ταινιών του σε προηγούμενα είδη και συγκεκριμένες ταινίες. Όταν, λοιπόν, αποφάσισε να σκηνοθετήσει το δικό του western, δε δίστασε να δημιουργήσει τόσο σκηνοθετικές αναφορές όσο και αναφορές στην οπτική επικοινωνία της ταινίας του. Ακόμη και ο τίτλος «The Hateful 8» παραπέμπει σε αυτόν του «Magnificent 7», οπότε δεν είναι διόλου περίεργη και η σχεδιαστική αναφορά.

5. PSYCHO (1960) / HITCHCOCK (2012)


Το «Ψυχώ» είναι μία από τις πιο εμβληματικές ταινίες της εποχής της και τα θέματά της αρκετά «προχωρημένα», κάτι που σε κάνει να αναρωτιέσαι πώς μια τέτοια ταινία χρηματοδοτήθηκε, γυρίστηκε και κυκλοφόρησε, κάνοντας μάλιστα τόσο μεγάλη επιτυχία. Ο σχεδιασμός της αφίσας του δεν είναι και από τους αρτιότερους, σίγουρα όμως είναι χαρακτηριστικός της εποχής.
Όταν, λοιπόν, το 2012 γυρίστηκε η ταινία «Hitchcock» που είχε ως σκοπό της να δείξει το παρασκήνιο των γυρισμάτων του «Ψυχώ» (άσχετα με το πόσο ακριβής ή όχι ήταν), ο σχεδιασμός της αφίσας βασίστηκε σε αυτόν της αρχικής ταινίας, σίγουρα με καλύτερο εικαστικό αποτέλεσμα από αυτό του προκατόχου της.

6. ROSEMARY’S BABY (1968) / MOTHER! (2017)


Το «Rosemary’s Baby» του Roman Polanski είναι μία από τις καλύτερες ταινίες του είδους της, βασισμένη σε ένα από τα καλύτερα βιβλία του είδους, με μία από τις πιο χαρακτηριστικές κινηματογραφικές αφίσες. Η ταινία πραγματεύεται την εγκυμοσύνη μιας νέας κοπέλας, της Rosemary, και το κατά πόσο το παιδί της είναι το παιδί του Διαβόλου ή απλά τρελαίνεται. Στο τέλος-τέλος είναι μια ταινία, θα μπορούσε να πει κανείς, για την αγάπη της μητέρας για το παιδί της.
Το «mother!» είναι μία από τις πιο αμφιλεγόμενες ταινίες των τελευταίων ετών, ατυχώς διαφημισμένης ως θρίλερ, ενώ πρόκειται για μια συμβολική ταινία βασισμένη σε βιβλικά κείμενα και με οικολογικά μηνύματα. Αν λοιπόν, ακολουθήσουμε τη θεωρία που θέλει την πρωταγωνίστρια να είναι η Μητέρα Φύση και το σπίτι της ο Πλανήτης Γη, τότε βλέπουμε αμέσως την αναφορά στο «Rosemary’s Baby».
Κάνοντας μία ξεκάθαρη αναφορά στην προηγούμενη εμβληματική κινηματογραφική μητέρα, βλέπουμε το κεφάλι της στο παρασκήνιο όπως αυτό της Rosemary, και το σπίτι σε πρώτο, σκοτεινό πλάνο, στη θέση που είναι το καρότσι/παιδί της προηγούμενης.

7. UNBREAKABLE (2000) / SPLIT (2016)


Η ταινία «Split» του M.N. Shyamalan σήμανε την επιστροφή του άλλοτε αγαπητού / προσφάτως αντιπαθούς σκηνοθέτη, χαρίζοντάς μας μια εξαιρετική ερμηνεία του James McAvoy. Ο σχεδιασμός της αφίσας της ταινίας τη δείχνει σπασμένη, μια αναφορά στην προσωπικότητα του πρωταγωνιστή της, που είναι σπασμένη σε πολλά κομμάτια/πρόσωπα.
Όμως, φτάνοντας στο τέλος της ταινίας, συνειδητοποιούμε ότι η εν λόγω ταινία ήταν ένα ανεπίσημο sequel/spin-off μιας προηγούμενης (σίγουρα υποτιμημένης) ταινίας του ίδιου δημιουργού, «Unbreakable», με την εμφάνιση του πρωταγωνιστή της, Bruce Willis.
Αν παρατηρούσαμε τις αφίσες των δύο ταινιών, και τη χρήση του σπασμένου γυαλιού ως κώδικα, και τις συγκρίναμε, ίσως και να καταλαβαίναμε από πριν τη σύνδεση αυτών των ταινιών, αφού σίγουρα ο σχεδιασμούς τους κατ’ αυτόν τον τρόπο, σίγουρα δεν ήταν τυχαίος.
Παρομοίως, και η τρίτη ταινία που συμπλήρωσε την ιδιότυπη αυτή τριλογία, ακολούθησε το ίδιο σπασμένο μοτίβο στο σχεδιαστικό της κομμάτι.

8. CASABLANCA (1942) / THE GOOD GERMAN (2006)


Η ταινία «The Good German» του 2006 ήταν ασπρόμαυρη και είχε σκοπό της να αποτισει φόρο τιμής σε ταινίες noir της δεκαετίας του ’40. Η αφίσα της είναι σχεδιασμένη για να κάνει ξεκάθαρη αναφορά στην ταινία «Casablanca», μία από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες της εποχής.

9. MY FAIR LADY (1964) / MARY POPPINS RETURNS (2018)


Εδώ έχουμε έναν από τους πιο παράξενους συσχετισμούς ταινιών που θα μπορούσαμε να συναντήσουμε. Βλέπουμε πως ο σχεδιασμός για την αφίσα της ταινίας «Mary Poppins Returns» βασίζεται σε αυτόν της ταινίας «My Fair Lady», και ενώ θα μπορούσε να είναι απλά τυχαίος, υπάρχουν κάποια στοιχεία που βάζουν σε σκέψεις.
Η ταινία «Mary Poppins Returns» αποτελεί συνέχεια της κλασικής πλέον ταινίας της Disney «Mary Poppins» με πρωταγωνίστρια την Julie Andrews, η οποία μάλιστα κέρδισε και Oscar για τον πρώτο της αυτόν κινηματογραφικό ρόλο. Ποια είναι όμως η σύνδεσή της με το «My Fair Lady»;
Καταρχάς η «Mary Poppins» και το «My Fair Lady» κυκλοφόρησαν και οι δύο το 1964. Το «My Fair Lady», βασίστηκε στο ομώνυμο musical που είχε γνωρίσει τεράστια επιτυχία στο Broadway, οπότε η κινηματογράφησή του ήταν το λογικό επόμενο βήμα. Το ενδιαφέρον είναι ότι η θεατρική πρωταγωνίστρια δεν ήταν άλλη από την Julie Andrews, η οποία όμως απορρίφθηκε ως πρωταγωνίστρια της ταινίας, οδηγώντας την ηθοποιό να δεχτεί να πρωταγωνιστήσει στην ταινία που της χάρισε μάλιστα το πρώτο της Oscar.
Οι ταινίες μοιράζονται κάποια κοινά θέματα, ένα εκ των οποίων είναι και η «εκπαίδευση» πάνω σε θέματα καλών τρόπων. Όμως αποτελεί κατά μία έννοια μυστήριο γιατί επιλέχτηκε η συγκεκριμένη σχεδιαστική αναφορά για την αφίσα της «Mary Poppins Returns».
Ειρωνεία ή φόρος τιμής, σίγουρα δεν είναι καθόλου τυχαία.

10. MULAN (1998/2020)


Η κινηματογραφική αφίσα της «Mulan» της Disney είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές, οπότε το πολυπόθητο live-action remake της δεν είχε παρά να κάνει την παρακάτω σχεδιαστική αναφορά σε κάποια από τις αφίσες της. Και το αποτέλεσμα σίγουρα δεν απογοητεύει.

About The Author

Λευτέρης Κωνσταντίνου
Ο Λευτέρης Κωνσταντίνου (elaris) γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, αλλά τα τελευταία χρόνια κατοικοεδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Έχει σπουδάσει γραφιστική, αλλά παράλληλα ασχολείται επαγγελματικά με τον χορό και ερασιτεχνικά με τη συγγραφή και το θέατρο. Χορευτικά είναι μέλος στην ομάδα House of Drama (και στην υπο-ομάδα Unicorns) και ιδρυτικό μέλος της ομάδας Angry Feminists. Το συγγραφικό του ντεπούτο έγινε το 2016, όταν η πρώτη του ιστορία, με τίτλο “Τρόμος” δημοσιεύτηκε στη συλλογή διηγημάτων “Εφιαλτικές Ιστορίες” των εκδόσεων iWrite.
Απολαμβάνει να διαβάζει βιβλία, κόμικ και ενίοτε manga, να βλέπει σειρές και ταινίες και ελπίζει ότι μια μέρα θα υπάρξει ένα επάγγελμα, το οποίο θα του επιτρέψει να κάνει όλα τα παραπάνω και να πληρώνεται. Ώρες-ώρες νιώθει ότι κρύβει παραπάνω από ένα πρόσωπα μέσα του, καθώς η γκάμα των ειδών που αρέσκεται να διαβάζει και να βλέπει είναι τεράστια. Οι σημερινές ταινίες τρόμου δεν τον αγγίζουν, ενώ από κωμωδίες προτιμά τις cult ελληνικές σειρές από τις αμερικανικές (όχι ότι δε βλέπει πολλές απ’ αυτές).
  • Αγαπημένοι Συγγραφείς:Ira Levin, J.K.Rowling
  • Αγαπημένα Βιβλία: Το μωρό της Ρόζμαρυ, Ο Εξορκιστής, Harry Potter
  • Αγαπημένος Υπερήρωας: Northstar
  • Αγαπημένα Manga: Death Note, Blade of the Immortal, Love Hina
  • Αγαπημένη Σειρά ever: Desperate Housewives
  • Άλλες Αγαπημένες Σειρες: Hannibal, House M.D., Smallville, Will & Grace
  • Σειρά guilty pleasure: Glee
  • Αγαπημένες ταινίες: Clue, Το Κλάμα βγήκε απ’ τον Παράδεισο, Scream, Dracula, Psycho
  • Αγαπημένο Comic Story Arc: Josh Whedon’s Astonishing X-men
  • Παιδικός Ήρωας: Mickey Mouse
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments